مقوای پشت طوسی (Grey Back Box): استفاده از مقوای پشت طوسی به علت بازیافتی بودن لایه ی زیرین آن، معمولن در جعبه هایی رایج است که از نظر بهداشتی خیلی حائز اهمیت نیستند و استفاده از آنها برای بسته بندی مواد غذایی و دارویی از نظر قانونی ممنوع است، این جعبه ها معمولن برای بسته بندی انواع ابزار و قطعات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد، گراماژ این نوع مقوا معمولن از ۲۳۰ ، ۲۵۰ ، ۲۸۰ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ ، ۴۰۰ الی ۵۰۰ گرم می باشد. گرماژ مقوای مصرفی معمولن بر اساس وزن قطعه ای که داخل آن قرار می گیرد و سایز جعبه متغییر است. از خصوصیات این مقوا براقیت و قابلیت چاپ بالا در روی آن و نرمی در گراماژ پایین و سختی در گراماژ بالا است.

مقوای پشت سفید (White Back Box): از این نوع مقوا بیشتر جهت تولید جعبه های دارویی و جعبه های آرایشی و بهداشتی نظیر دستمال کاغذی، خمیر دندان، شیرینی، سیگار و جعبه انواع حبوبات و … مورد استفاده قرار می گیرد، به علت بالا بودن کیفیت بافت پشت مقوا که از مواد اولیه کاملن مرغوب و دست اول استفاده گشته این نوع مقوا از نظر بهداشتی دارای رتبه بالایی است، گراماژ این نوع مقوا نیز مانند مقوای پشت طوسی از ۲۳۰ ، ۲۵۰ ، ۲۸۰ ، ۳۰۰ ، ۳۵۰ ، ۴۰۰ الی ۵۰۰ گرم است، از خصوصیات مقواهای پشت سفید به مقوامت بالاتر در برابر خم کردن (سختی بیشتر) نسبت به مقوای پشت طوسی و براقیت و قابلیت چاپ بالا در رو و پشت آن میتوان اشاره کرد.

برندهای مطرح موجود در تولید انواع مقوای پشت طوسی و پشت سفید:
هانسل (hansol)، اسبی (White horse)، اژدها (shinpoong)، ببری (seha)،  و پاندا می باشند.

جعبه مقوایی ایندربورد (Ivory Board Box): این نوع مقوا که با نام تجاری Ivory board است، در ایران به نام های اشتباه رایجِ، ایندل برد یا ایندر برد شناخته می شود، از نظر کیفیت بالاترین کیفیت را در بین مقواهای بهداشتی داراست و دارای مجوز از وزارت بهداشت جهت استفاده در تمامی بسته بندی های بهداشی می باشد، به علت سفیدی چشم نواز (رنگ بین سفید و کرم) و استفاده از مواد اولیه دست اول در تولید دو رو و مغز این نوع مقوا، قیمت تمام شده این مقوا نسبت به انواع پشت سفید و پشت طوسی بالاتر است، در نتیجه جهت تولید سفارشات با کیفیت بالاتر  رایج است، گراماژ رایج موجود در ایران از ۲۵۰، ۲۷۵، ۳۰۰، ۳۵۰ الی ۴۰۰ گرم است. از این نوع مقوا بیشتر جهت تولید جعبه های دارویی و جعبه های آرایشی و بهداشتی نظیر دستمال کاغذی، خمیر دندان، شیرینی، سیگار و جعبه انواع حبوبات، جعبه های رستورانی و … استفاده می شود، از خصوصیات این نوع مقوا می توان به کیفیت بالای تولید، براقیت، سختی، شق و رق بودن مقوا و استحکام بسیار بالاتر نسبت به انواع دیگر مقواهای موجود در بازار اشاره کرد.

جعبه مقوایی گلاسه (Glossy Box): از این مقوا به علت بافت نرم تر و دانسیته پایین تر نسبت به انواع جعبه های مقوایی بیشتر برای چاپ جلد انواع کتاب استفاده می گردد ولی گاهن دیده شده که در ساخت جعبه های کوچک و فانتزی مورد استفاده قرار می گیرد، گراماژ رایج از ۲۰۰، ۲۵۰، ۳۰۰ الی ۳۵۰ گرم می باشد. از خصوصیات آن می توان به بافت نرم و شفافیت و کیفیت چاپ بالا اشاره کرد، از این مقوا کمتر در صنایع بسته بندی استفاده می گردد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!