• آیا شما هم با انواع پوشش های بسته بندی جعبه مقوایی آشنا هستید؟
• چه میزان اطلاعات درباره انواع روش‌های بسته بندی محصولات دارید؟
• هدف از استفاده بسته بندی برای محصولات چیست و چه انواعی دارد؟

ما در این مطلب از مجموعه مسترپک می‌خواهیم درباره انواع پوشش‌های موجود در بسته‌بندی محصولات صحبت کنیم. در واقع ما تصمیم گرفتیم تا علاوه‌بر معرفی انواع پوشش های بسته بندی، انواع پوشش های مربوط به بسته بندی جعبه مقوایی هم نام ببریم، چراکه یکی از مباحث مهم در صنعت جعبه سازی و بسته‌بندی محصولات، استفاده از انواع روش‌های و پوشش‌های چاپ است.

به عبارت بهتر، همانطور که برای چاپ جعبه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود، با هدف زیبایی ظاهری، استحکام بیشتر و بهداشتی کردن محصولات، از روش‌های مختلفی در بسته‌بندی استفاده می‌شود.

انواع روش های بسته بندی محصولات:

از مهم‌ترین و متداول‌ترین روش‌هایی که برای بسته بندی محصولات وجود دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• جعبه‌های مقوایی

همانطور که می‌دانید جعبه مقوایی یکی از محبوب‌ترین محصولات در جعبه سازی محسوب می‌شود، به همین خاطر این محصولات در بسته بندی محصولات جایگاه خاص و ویژه‌ای دارند و به عنوان یکی از بهترین و مرسوم‌ترین روش‌های بسته بندی محصولات شناخته شده‌اند.

 

روش های بسته بندی محصولات

 

در حقیقت مقوا از یک ماده مبتنی بر کاغذ ساخته شده اما این محصولات با تبدیل مواد الیافی از چوب یا کاغذهای باطله بازیافت شده به خمیر در می‌آیند و سپس سفید می‌شوند. همچنین با اینکه استحکام بالایی دارند اما، ایجاد اشکال و ساختارهای سفارشی را به راحتی می‌توان روی آن‌ها اعمال کرد که به عنوان یکی از ایده‌آل‌ترین روش‌های بسته بندی تبدیل شده‌اند.

مقواها در بسته‌بندی دارای گریدهای متفاوتی هستند؛ به عنوان مثال از مقوای SBS یا سولفات سفید شده جامد برای بسته بندی لوازم آرایشی، دارو، شیر و آب میوه، محصولات بهداشتی، مواد غذایی منجمد و موارد دیگر استفاده می‌گردد که انتخاب این بخش به محصول شما در بسته بندی مربوط است.

• جعبه‌های راه راه

یکی دیگر از بهترین روش‌ها، استفاده از جعبه مقواهای راه راه است. این محصولات نیز بسته به دوام و استحکام مورد نیاز، انواع مختلفی دارند و بیشتر به عنوان جعبه‌های بزرگ حمل و نقل، کفش و ذخیره‌سازی استفاده می‌شوند. اگر بخواهیم بیشتر با مواد و ساختار این بسته بندی آشنا شویم باید گفت، ماده اصلی در ساخت این نوع جعبه‌ها بیشتر کاغذ بازیافتی است که می‌توانند بارها به عنوان منبع فیبر خمیر مورد استفاده مجدد و بازیافت قرار گیرند.

پس به طور کلی جعبه‌های راه راه برای ساخت بسته‌بندی‌هایی با ویژگی‌ها، عملکرد و استحکام متفاوت و همچنین بسته بندی‌های خرده فروشی، جعبه‌های تحویل پیتزا، بسته‌های کوچک کالاهای مصرفی و غیره استفاده می‌شود.

• جعبه‌های سفت و سخت

یکی دیگر از جعبه‌هایی که برای بسته‌بندی محصولات لوکس و گران قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد، جعبه‌های سفت و سفت است. این محصولات از مقواهایی بسیار متراکمی ساخته شده که 4 برابر ضخیم‌تر از مقوای مورد استفاده در ساخت یک کارتن تاشو استاندارد است.

جالب است بدانید که استفاده از جعبه‌های سفت و سخت، یکی از گران‌ترین ایده‌‌ها و پوشش‌های بسته‌بندی محصولات به حساب می‌آید که اغلب به صورت دستی ساخته می‌شود. به طورکلی جعبه‌های سفت و سخت در بسته بندی محصولاتی چون تجارت لوازم آرایشی، جواهرات، فناوری، لباس‌ها و محصولات لوکس و گران‌قیمت، کاربرد بالایی دارند.

• جعبه‌های پلاستیکی

یکی از روش‌هایی که برای بسته بندی طیف وسیعی از محصولات استفاده می‌شود، پلاستیک است. در واقع از بسته‌بندی پلاستیکی برای محصولاتی چون شکلات‌ها، بسته بندی حبوبات، مواد مایع مثل ماست، کره، پنیر، بسته بندی غذا و دیگر موارد استفاده می‌شود. به خاطر توانایی این روش بسته بندی برای نمایش محصول در هر زاویه بدون نیاز به باز کردن بسته بندی، نعطاف‌پذیر بودن و سبکی وزن، از جمله ویژگی‌های مهم در استفاده از این روش بسته بندی است.

• بسته بندی نئوپان

عمده کاربرد این روش بسته بندی در صنایع پزشکی، الکترونیک، محصولات نوشیدنی و مواد غذایی است و گزینه مناسبی برای تجارت اقلام سنگین به حساب نمی‌آید، چراکه دلیل آن به ساختار این ورق‌ها برمی‌گردد. در حقیقت نئوپان نوعی از مقوا بوده مه با استفاده از کاغذهای بازیافتی ساخته می‌شود، به همین خاطر وزن سبکی دارند و یک روش بسیار عالی و مقرون به صرفه برای بسته بندی محصولاتی با وزن سبک هستند.

در خصوص چاپ این محصولات نیز نگران نباشید چراکه با استفاده سولفات سفیدکننده، چاپ روی این بسته بندی‌ها با کیفیت انجام گرفته و مشتریان لازم نیست در این خصوص نگرانی داشته باشند.

 

بسته بندی مقوایی

 

انواع پوشش های بسته بندی جعبه مقوایی

اکنون می‌خواهیم شما را با انواع پوشش های بسته بندی جعبه مقوایی آشنا کنیم. به طورکلی روش‌هایی چون سلفون‌کشی، یووی، کاغذ روزنامه، کاغذ گلاسه و کاغذ کرافت از انواع پوشش‌های متداول و رایج برای بسته بندی‌ جعبه مقوایی هستند اما در ادامه قصد داریم پوشش‌های مورد استفاده برای مقواهای سبک و سنگین را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دهیم.

انواع پوشش های بسته بندی برای مقواهای سبک

پوشش‌هایی که برای بسته بندی مقواهای سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد به دو دسته قبل از چاپ و بعد از چاپ تقسیم می‌شود که در ابتدا پوشش‌های بسته بندی قبل از چاپ را معرفی می‌کنیم و بعد به سراغ آشنایی با پوشش های بسته بندی جعبه مقوایی بعد از چاپ می‌رویم.

• لمینت

از این روش بیشتر برای پوشش مقوای مغزی استفاده شده و معمولا به افزودن مقوا چاپ شده بر روی سطوح کارتن در صنعت بسته بندی، لمینت گفته می‌شود اما معنای کلی لمینت یعنی چسباندن هر سطحی بر سطح دیگر.

• کوتینگ

استفاده از این روش به عنوان پوشش قبل از چاپ به منظور افزایش مقاومت خمشی و تحمل رطوبت و همچنین ایجاد یک سطح صاف و صیقلی مناسب برای چاپ انجام می‌شود. پس به مجموعه عملیات پاشش و تزریق مواد شیمیایی روی مقواهای سبک، کوتینگ گفته می‌شود.

• یو وی

اولین معرفی پوشش بسته بندی جعبه مقوایی بعد از چاپ را با معرفی این روش آغاز می‌کنیم که مقاومت و جلوه بصری چاپ را دوچندان می‌کند. در حقیقت از این پوشش بیشتر برای افزایش کیفیت و ایجاد یک ظاهر خاص و مناسب استفاده می‌شود تا مقاومت فیزیکی.

از انواع پوشش‌های یو وی می‌توان مواردی چون یووی سیلندری، یووی موضعی و یووی هیبرید را نام برد اما به طورکلی مایع استفاده شده در این پوشش باتوجه به نوع استفاده می‌تواند به صورت مات یا براق باشد. در حقیقت بخاطر خشک کردن و تثبیت مایع شفاف روی سطح چاپ از اشعه یووی یا همان ماورا بنفش استفاده می‌کنند و به همین خاطر نام به آن فرآیند uv گفته می‌شود.

نکته دیگر در خصوص این نوع پوشش جعبه مقوایی، استفاده از کاربرد و مواد مورد نیاز متناسب با هرکدام از انواع روش‌های یو وی است؛ به طور مثال در روش یووی هیبرید از دستگاه چاپ و زینک برای جعبه‌ها استفاده می‌شود تا ظرافت و براق بودن کار به خوبی انجام گیرد درصورتی که یووی موضعی فقط برای بخش‌های خاص و ایجاد جلوه در بخشی از طرح یا حتی ایجاد نقش‌ها بر سطح زمينه با نیاز مشتری، انجام می‌گیرد.

• ورنی

از این نوع پوشش به منظور حفظ بسته بندی از رطوبت و نم و همچنین پس ندادن رنگ و جلوگیری از رنگ پریدگی بسته بندی در زمان حمل‌ونقل استفاده می‌شود. با توجه به موضوعی که گفته شد، این پوشش بیشتر برای افزایش ماندگاری بسته بندی استفاده می‌شود.

به طورکلی فرآیند پوشش ورنی شبیه به پوشش یووی است با این تفاوت که مایع غلیظ استفاده شده در آن ورنی نام داشته و سریع و خود به خود خشک می‌شود و نیازی به اسعه یا فرآیند خاصی دیگر نیست. یکی دیگر از تفاوت‌های بین این دو پوشش، جلوه بصری آن‌ها بوده که تنها افراد متخصص توانایی تشخیص آن را دارند.

• سلفون کشی

یکی از انواع پوشش های بسته بندی مقوایی که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است، سلفون است. این پوشش علاوه‌بر ایجاد ظاهری زیبا، مقاومت فرسایشی کار و حتی مقاومت در برابر رطوبت را افزایش می‌دهد.

این پوشش به دو صورت سرد و گرم قابل اجرا است که با استفاده از دو عامل چسب و فشار توسط غلطک‌های مخصوص برای هر دو روش انجام می‌گیرد. همچنین استفاده از این پوشش، انواع مختلفی دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به مواردی چون سلفون مات، براق، حرارتی، واتربیس و مخملی اشاره کرد.

استفاده از سلفون براق رنگ‌ها را شاداب‌تر نشان داده و تصویری زنده از بسته‌بندی در نگاه مشتری می‌سازد، چراکه این پوشش بسته بندی شفاف است و بازتاب نور زیادی دارد درست برخلاف سلفون مات. در واقع سلفون مات رنگ اصلی بسته بندی را با کیفیت بالاتری نشان می‌دهد و به همین خاطر بیشتر برای بسته‌بندی‌های مقوایی کادویی، چای و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این هم بدانید که استفاده از سلفون براق یا مات با توجه به سلیقه مشتری انجام می‌گیرد.

درخصوص سلفون حرارتی باید گفت که بعد از کشیدن یک لایه نازک چسب، توسط دستگاهی مخصوص به آن حرارت وارد می‌شود تا چسبیدن سلفون روی کاغذ و مقوا انجام گیرد و این درحالی است که سلفون واتربیس، روی خود چسبی دارد که روی کاغذ و مقوا کشیده و می چسبد. در خصوص سلفون مخملی نیز همین قدر بدانید که نوعی از سلفون حرارتی محسوب می‌شود که شکل مخملی دارد.

انواع پوشش های بسته بندی برای مقواهای سنگین

بعد از آشنایی با پوشش های بسته بندی بندی در خصوص مقواهای سبک، نوبت به معرفی پوشش‌های مورد استفاده برای مقواهای سنگین می‌رسد که به شرح زیر است:

• کاغذ روزنامه

یکی از ارزان‌ترین پوشش مقوایی، استفاده از کاغذ روزنامه است که به آن کاغذ کاهی نیز می‌گویند. این پوشش برای بسته‌بندی مقواهایی استفاده می‌شود که بهداشتی بودن بسته بندی اهمیت چندانی ندارد اما بدانید مقاومت این پوشش نسبت به قیمتی که دارند، مناسب است. این کاغذها در ابتدا از چوب درخت اسپروس تهیه شد اما امروزه علاوه‌بر استفاده از درختان برگ‌سوزنی مانند درخت کاج در تولید این پوشش‌ها، از خمیر بازیافت شده نیز استفاده می‌شود.

• کاغذ کرافت

به دلیل کیفیت و مقاومت بسیار مناسب کاغذهای کرافت، این گزینه در صنعت بسته‌بندی مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته تا جایی که تولید کاغذ کارتن‌ها یا پاکت‌ها مانند پاکت سیمان با استفاده از این نوع بسته بندی انجام می‌گیرد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که باعث شده از کاغذ کرافت به عنوان پوشش جعبه‌های مقوایی استفاده شود، مقاومت بالای آن دربرابر نفوذ رطوبت است و این ویژگی یک امتیاز بزرگ برای بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل محصولاتی که با رطوبت سروکار دارند، به حساب می‌آید.

• کاغذ گلاسه

به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی چون داشتن سطحی صاف، هموار، براق بودن و افزایش مقاومت، یکی از بهترین پوشش‌های مناسب برای کتاب‌های عکس‌دار، مجله‌ها، روزنامه‌ها و کارت ویزیت‌ها محسوب می‌شود.

• پلی‌اتیلن‌ها

این مواد با ترکیبی از نفت خام و گازهای طبیعی ساخته می شود که مصارف بسیار زیادی دارند اما گونه‌ای از آن‌ها بصورت پلاستیک‌های نازک با نام شیمیایی پلی پروپیلن یا مخفف pp و نام تجاری سلفون، ساخته می‌شود که به عنوان روکش مقوا مورد استفاده قرار می‌گیرد. از انواع این محصولات می‌توان به سلفون شفاف، متالایزها و سلفون صدفی اشاره کرد که توضیح مختصری از آن را در ادامه ارائه می‌دهیم.

اما قبل از معرفی لازم است بدانید که به طورکلی عملیات پلی کردن مقوا یعنی قبل از اینکه روکش مقوایی روی مقوا چسبیده شود، مواد پلاستیکی را ذوب و روی سطح مقوا می‌پاشند. در مرحله‌ بعد روکش روی مقوا چسبانده و خشک می‌شود که هدف از استفاده این پوشش، جلوگیری تماس غذا با مقوا است. از سلفون شفاف که گونه‌ای از پلی‌اتلین‌ها به حساب می‌آید به عنوان پوشش بسته بندی مقوا برای ایجاد یک سطح بهداشتی و مقاوم در برابر رطوبت استفاده می‌شود.

متالایزها که با استفاده از سلفون با پوششی از پودر فلزی مانند به نام آلومینیوم ساخته می‌شوند، بیشتر برای پوشش‌های درون پاکت‌های بسته بندی مقوایی استفاده می‌شود که رنگهای طلایی و نقره‌ای، بیشتر استفاده در بازارهای ایران را دارد. سلفون‌های صدفی نیز بسیار شبیه به متالایزها هستند با این تفاوت که به رنگ شیری در بازار موجود هستند و پوششی بسیار مناسب برای بسته‌بندی محصولات سردخانه‌ای به حساب می‌آیند.

معرفی انواع دیگری از پوشش های بسته بندی پس از چاپ:

بعد از معرفی انواع پوشش های بسته بندی جعبه مقوایی، روش‌های دیگری هم وجود دارد که برخی افراد از آن‌ها بهره می‌برند. از جمله پوشش‌های دیگر به عنوان خدمات پس از چاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• برجسته سازی

از این پوشش همانطور که از نام آن مشخص است، به منظور برجسته‌سازی برای درج لوگو، برند، آرم، عکس یا نشان و دیگر موارد روی بسته‌بندی به عنوان خدمات پس از چاپ استفاده می‌شود که برای انجام آن به دو کلیشه نرو ماده نیاز است.

• طلاکوب

این نوع پوشش را با استفاده از ورقه‌های طلایی، نقره‌ای و رنگ‌های دیگر از طریق کلیشه روی مقوا یا پوستر درج می‌کنند اما کلیشه استفاده شده در این نوع پوشش فلزی است. در حقیقت از این پوشش روی سلفون مات به کار می‌رود تا تضاد سطح مات و براق طلاکوب، جلوه و زیبایی بیشتری را به بسته بندی ببخشد.

• امباس

یکی دیگر از پوشش‌ها وخدمات پس از چاپ برای جلوگیری از تقلب استفاده از روش امباس است. این روش باعث بافت‌دار شدن مقوا شده اما به دلیل هزینه بالا و طرح‌های محدود، کمتر در بسته‌بندی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکنون شما با انواع پوشش های بسته بندی مقوایی آشنا هستید

ما سعی کردیم تا انواع پوشش‌ های بسته بندی جعبه مقوایی و همچنین انواع بسته بندی محصولات را با ساده‌ترین بیان برای شما بیان کنیم. در حقیقت هدف استفاده از انواع انواع پوشش‌ها، خدمات چاپی و عملکردشان در بهتر دیده شدن محصولات است. به عبارت ساده‌تر، این پوشش‌ها در بسته بندی از یک طرف باعث جذابیت ظاهری جعبه و جلوه بهتر آن می‌شود و از طرف دیگر استقامت آنها نسبت به عوامل محیطی مانند ساییدگی، پارگی، پوسیدگی، رنگ پریدگی و نفوذ آب را بالا می‌برد.

به همین خاطر اگر به جذابیت و فروش بیشتر محصولات خود اهمیت می‌دهید، لازم است از این پوشش‌ها و خدمات برای بسته‌بندی‌های خود بهره ببرید. اگر بازهم سوالی در خصوص این موضوع و خرید انواع جعبه‌ها ذهن شما را به خود مشغول کرده، آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید یا با شماره‌هایی که در اختیارتان قرار داده شده، تماس حاصل فرمایید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!